Arbetsgemenskap
En fungerande arbetsgemenskap är samtidigt trygg, hälsosam, välmående och produktiv. Kännetecknande för en fungerande arbetsgemenskap är till exempel jämställdhet, rättvisa, fungerande interaktion, arbetsuppgifter som är lämpligt belastande samt att ge och få stöd. Då är även målen tydliga, ledningen och organisationen av arbetet fungerar och varje aktörs roller, ansvar och befogenheter i arbetet är i balans. Var och en upplever att de är en välkommen och uppskattad medlem i arbetsgemenskapen.
Arbetsgemenskapens verksamhet främjas av att man har rimliga förväntningar på andra och förtroende för att andra i princip är välvilliga. Ömsesidigt förtroende och uppskattning är grunden för samarbetet. I arbetsgemenskapen uppskattar man olika arbetssätt för att uppnå gemensamma mål, så länge de befinner sig inom gemensamt överenskomna gränser. Kompetens delas för gemensamt bruk och man agerar professionellt gentemot andra. Meningsskiljaktigheter löses utan dröjsmål med de personer som är orsaken till att meningsskiljaktigheterna uppstått och kan påverka att de blir lösta. Tillsammans kommer man överens om och iakttar arbetssätt som främjar samarbete.
Utveckling av arbetsgemenskapen
I en fungerande arbetsgemenskap är chefen medveten om vardagens utmaningar. Hen för en kontinuerlig dialog med de personer som arbetar inom hens ansvarsområde för att tydliggöra arbetets mål och utveckla dess flyt. Chefens verksamhet är inkluderande och möjliggörande. Arbetet och dess utveckling diskuteras öppet tillsammans. Olika perspektiv upplevs som nyttiga.
Organisationens och arbetsplatsens ledning sörjer för säkra och hälsosamma förhållanden för smidigt arbete. Arbetarskyddslagen förpliktar arbetsgivaren att sörja för arbetstagarnas säkerhet och hälsa i arbetet, bland annat genom att observera och följa upp arbetsgemenskapens tillstånd, utveckla arbetsförhållandena och övervaka arbetstagarnas hälsa i arbetet.
Expertis från olika expertinstanser, såsom personaladministrationen, arbetarskyddets samarbetspersoner, förtroendemännen och företagshälsovården, utnyttjas i utvecklingen. Tillräcklig information till personalen ökar förtroendet och minskar rykten och missförstånd.
Metoder för att främja arbetsgemenskapens funktion:
- förtydligande av ansvar och praxis
- eliminering av hinder för arbetet och processerna
- gemensam diskussion om arbetet
- lokalisering av utvecklingsbehov och framgångar på olika sätt
- gemensam utveckling
- personliga möten i konfidentiella ärenden
- tvister utreds och löses i tid.
Medarbetarkompetens
Medarbetarkompetens tar sig uttryck i ansvarsfull verksamhet, professionellt arbetsbeteende och en positiv inställning till arbetet, arbetsgemenskapens medlemmar, chefen och arbetsplatsen. Medarbetarkompetensen baserar sig på godkännande av den egna och andras roll och grundläggande uppgift i arbetsgemenskapen samt kommunikations- och interaktionsfärdigheter och färdigheter i självreglering.
En medlem i arbetsgemenskapen som främjar arbetets flyt och arbetshälsan
- tar ansvar för det gemensamma arbetet och att målen uppfylls
- sköter sitt arbete väl och ger andra utrymme att sköta sitt
- delar med sig av sin kompetens
- vill utvecklas och utveckla arbetet
- ber om och tar emot hjälp
- kommer ihåg vikten av vardagligt bemötande
- respekterar gemensamma tillvägagångssätt och att det finns en rätt tid, plats och metod för att behandla frågor
- förhåller sig positivt till frågor och människor
- agerar uppriktigt och rättvist
- tar hand om sin återhämtning.
En person med medarbetarkompetens förhåller sig positivt till sitt arbete och arbetsledningens bestämmelser. Hen tar hänsyn till andras arbetssituation och erbjuder hjälp på eget initiativ. Hen ber också om respons, utvärderar sin egen verksamhet och är beredd att ändra på den.
En medarbetarkompetent person pratar om arbetsrelaterade frågor med dem som frågan gäller. Hen närmar sig situationer arbetsorienterat och lösningsorienterat och tar upp även svåra frågor. Hen är närvarande, lyssnar och säkerställer att hen har förstått den andra personens berättelse korrekt. Hen kryddar också arbetet med konstruktiv humor.
En medarbetarkompetent person grubblar inte över svårigheter eller besvär. Hen försöker se vad som trots allt fungerar eller är bra. Hen är också kapabel att byta perspektiv, såsom att se förändring som en inlärningsmöjlighet.
Kontakta oss!
