Gå till innehållet
Framsida
Arbetarskyddscentralen

Interaktion sker när det finns två eller flera personer närvarande. En person påverkar alltid den andre, vare sig han eller hon vill det eller inte. Målet med interaktion är att få mottagaren att förstå budskapet genom ord och icke-verbala meddelanden. Ansiktsuttryck, gester och attityder påverkar framförandet och förståelsen av budskapet.

I en interaktiv situation producerar, delar och tolkar deltagarna betydelser tillsammans. Det är en komplex process utan tydlig början och slut. Vad vi säger och hur vårt budskap tolkas beror på många faktorer. Det påverkas bland annat av sammanhanget, de inblandade parternas mål och tolkningar samt kulturen.

Dessa främjar interaktion

Dessa hindrar interaktion

Det var en gång i en arbetsgemenskap -videon visar hur man kan diskutera svåra frågor på ett konstruktivt sätt.

Utarbeta gemensamma handlingssätt för arbetsgemenskapen och diskutera avvikelser från dem.

Kontakta oss!