Meningsskiljaktigheter i arbetet
Meningsskiljaktigheter är en naturlig del av arbetsgemenskapens verksamhet och förekommer i alla arbetsgemenskaper: oavsett bransch, ledningssystem och arbetsplatsens storlek. Där människor är tillsammans, där händer och sker det allt möjligt.
Vi kanske tänker att meningsskiljaktigheter bör undvikas på arbetsplatsen. Tvärtom: meningsskiljaktigheter är nyttiga. De visar att det finns något i arbetet som behöver repeteras, preciseras, förtydligas, korrigeras eller ändras. De bidrar alltså till att utveckla arbetet och arbetsgemenskapens verksamhet.
Det är bra att lösa arbetsrelaterade meningsskiljaktigheter i tid, eftersom situationerna inte kan rättas till genom undvikande eller tigande. Ju tidigare man tar tag i saken, desto mindre groll samlas det på arbetsplatsen. Om man inte löser meningsskiljaktigheten, försvåras arbetsflödet och samarbetet. Om meningsskiljaktigheten varar länge kan den leda till negativt beteende gentemot den andra, till och med trakasserier eller annat osakligt bemötande.
Det är viktigt att komma ihåg att det oftast är oklarheter kring arbetsarrangemangen som ligger bakom meningsskiljaktigheter och inte att ”den andra personen medvetet är en besvärlig person”. Typiska är till exempel motstridiga eller bristfälliga instruktioner, otydliga uppgiftsbeskrivningar, ansvar eller förväntningar, eller missförhållanden som gäller arbetsredskap eller arbetsförhållanden.
Arbetet ska planeras och dimensioneras så att det under arbetsdagen eller arbetsskiftet finns tillräckligt med tid för att diskutera arbetsrelaterade frågor. Det är också viktigt att alla har vilja och kompetens att hantera meningsskiljaktigheter. När vi lyckas hantera meningsskiljaktigheter stärker det förtroendet och den psykologiska säkerheten och uppmuntrar oss att även i fortsättningen ta upp svåra eller förutsedda situationer i ett tidigare skede.
Lösningsorienterad diskussion
Till professionaliteten hör att vi diskuterar även svåra saker på ett sakligt sätt och utan att kränka varandra. En del av professionaliteten är också att arbetsrelaterade frågor behandlas på arbetsplatsen och i enlighet med eventuella gemensamt överenskomna verksamhetsmodeller. Utgångspunkten är att det vore bra om meningsskiljaktigheter kunde utredas och behandlas mellan parterna.
Vid utredning av en meningsskiljaktighet är det bra att diskutera lösningsorienterat och undvika att till exempel söka efter den skyldige. Du kan göra så här:
- Beskriv situationen eller saken som behöver utredas. Berätta konkret.
- Berätta hur situationen eller frågan påverkar dig eller ditt arbete.
- Beskriv hur du önskar att situationen eller saken skulle förändras.
Sök en gemensam lösning på situationen. Kom ihåg att lyssna på varandras åsikter och be om preciseringar vid behov. Prata fritt och utan att kränka – ni lär er genom era misstag.