Eettinen ja emotionaalinen kuormitus
Eettinen kuormitus tarkoittaa stressin ja kuormittuneisuuden kokemuksia, jotka aiheutuvat eettisistä haasteista. Eettistä kuormitusta syntyy kun henkilökohtaiset arvot ovat ristiriidassa toimintaympäristön kanssa.
Emotionaalinen (affektiivinen) kuormitus syntyy tyypillisesti erilaisista psykologisen ja sosiaalisen uhan kokemuksista kuten epäluottamuksesta, epäoikeudenmukaisuudesta, joukon ulkopuolelle ja huomiotta jäämisestä, arvostuksen puutteesta tai psykologisesta turvattomuudesta.
Eettisesti kuormittavia ovat tilanteet, joissa ihminen on epätietoinen siitä, mikä on oikein tai riittävän laadukasta tai tilanteet, joihin liittyy liian iso vastuu suhteessa toimintamahdollisuuksiin.
Esimerkkejä eettisestä kuormituksesta
- vaikeiden päätösten tekeminen yksin
- niukkojen resurssien kohdentaminen
- avuttomuuden ja riittämättömyyden tunne vuorovaikutustilanteissa.
Emotionaalista eli tunnekuormitusta esiintyy tyypillisesti myös asiakaspalvelutehtävissä toimivilla. Työtehtävät voivat olla vaativia ja työssä kohdattavien asiakkaiden tilanteet vaikeita. Ihmiskohtalot ja heidän kärsimyksensä vaikuttavat väistämättä myös heitä auttavaan henkilöön. Työntekijät voivat kokea työssään myös häirintää, epäasiallista kohtelua tai väkivallan uhkaa.